Positiivinen vahvistaminen mielihyvän tuottajana

Julkaistu 14.9.2021

Positiivinen vahvistaminen on yksi tapa virikkeellistää ja aktivoida eläintä. Lue etologin ja eläintenkouluttajan vinkit kouluttamisen käyttöön virikkeenä:

Eläimen elämä rakentuu resurssien aktiivisen tavoittelun ja hyödyntämisen ympärille. Resursseja ovat muun muassa ruoka, vesi, suoja, tieto ja lajitoverit. Avain kaikkien muiden resurssien saavuttamiseen on ruoka, josta saadaan energiaa. Aivoissa on dopamiinia erittävä SEEKING-järjestelmä, joka saa eläimen tavoittelemaan resursseja (Wright and Panksepp, 2012)

Dopamiinin myötä tavoittelu tuntuu paremmalta kuin itse resurssin hyödyntäminen, jotta eläin palaisi heti tavoittelemaan seuraavaa resurssia.

Positiivisessa vahvistamisessa (esim. naksutinkoulutus) eläimelle opetetaan toivottuja käytöksiä hyödyntämällä ruoan tai muun resurssin tavoittelua. Eläin oppii onnistuneiden toistojen kautta, että esittämällä ihmisen toivomia käytöksiä se voi saavuttaa ihmisellä olevan resurssin. Eläimen SEEKING-järjestelmä on siis positiivisen vahvistamisen aikana käynnissä. Muissa koulutustavoissa näin ei tapahdu, vaan niissä eläin opettelee välttämään epämiellyttäviä seurauksia.

Oikein toteutetussa positiivisessa vahvistamisessa resurssin tavoittelu antaa eläimelle kannattavan hyödyn (tavoittelun tuottama hyvä olo + tavoitettu resurssi) ja toimii virikkeenä. Eläin alkaa yhdistää hyvältä tuntuvan dopamiiniryöpyn ja ihmisen läsnäolon toisiinsa, jolloin suhde ihmiseen vahvistuu.

Positiivinen vahvistaminen on biologisen merkityksensä vuoksi voimakas työkalu ja sen toimiva käyttö edellyttää tiettyjä pohjatietoja sekä suunnitelmallisuutta. Kun sekä eläin, että ihminen oppivat positiivisen vahvistamisen idean, siitä saa hauskaa tekemistä ja eettisen tavan luoda sujuvaa yhteistä arkea.

Lähteet:

Wright, J. S., & Panksepp, J. (2012): An Evolutionary Framework to Understand Foraging, Wanting, and Desire: The Neuropsychology of the SEEKING System. doi:10.1080/15294145.2012.10773683

Opi lisää:

Vinkkejä:

• Eläimen pitää kokea tavoiteltava resurssi mahdolliseksi saavuttaa.
  • Vaatimustaso tulee sovittaa omaan ja eläimen olotilaan ja taitotasoon.
  • Eläimen perustarpeet tulee olla tyydyttyneet riittävästi ennen kouluttamista, jotta eläin ei turhaudu esimerkiksi kovan nälän vuoksi.
  • Opettele positiivisen vahvistamisen ‘säännöt’ eli muun muassa oikea ajoitus, vahvistetiheys ja kriteerien asettaminen eläintenkouluttajan avustuksella.

Kirjoittajat: etologi Verna Vilppula ja eläintenkouluttaja (AT) Nina Laiho