Kivun tunnistaminen on osa kouluttamista

Julkaistu 7.3.2020

Eläimen kivun tunnistaminen on osa kouluttamista

Kivun mahdollisuuden tutkiminen ja sen hoito kipulääkkeillä ovat myös osa koulutuksen onnistumista.
Siksi myös eläintenkouluttaja voi tarvittaessa ohjata lemmikinomistajaa kääntymään eläinlääkärin puoleen, jos hän arvelee, että kivun mahdollisuus olisi syytä selvittää ennen kuin koulutusta jatketaan.

Koiran ja kissan käyttäytymisen muutokset, kuten puolustautuvan/hyökkäävän/ailahtelevan/arvaamattoman käyttäytymisen, ääniherkkyyden, pelokkuuden tai välttelyn lisääntyminen, leikkisyyden ja fyysisen aktiivisuuden vähentyminen tai tiettyjen liikeratojen välttely, fyysisen suorituskyvyn heikentyminen sekä sisäsiisteysongelmat voivat olla merkkejä kivusta. Kipu voi aiheuttaa myös vallitsevien ongelmien pahentumista.

Uudessa katsausartikkelissa (Mills ym. 2020) eläinlääkärin vastaanotolla ongelmakäyttäytymistä ilmentäviltä lemmikeiltä löytyi usein mm. lihas- ja nivelongelmia tai sisäelinvaivoja. Hoito kipulääkkeellä (mahdollisesti yhdistettynä käyttäytymisterapiaan) vähensi tai poisti ongelmakäyttäytymisen merkit. Jos oireet palasivat myöhemmin tai koulutus ei edennyt, saattoi lemmikiltä löytyä uudelleen kipua.

Eläimet ilmentävät kipuaan yksilöllisesti. Joku voi vetäytyä, joku voi haluta enemmän huomiota, joku voi tulla varautuneeksi jopa tuttuja ihmisiä, eläimiä tai käsittelyä kohtaan. Oireet voivat vaihdella laadultaan, voimakkuudeltaan, toistuvuudeltaan tai kestoltaan.

Kipu on kokemuksena vähintään epämiellyttävä ja saa eläimen tulkitsemaan myös ympäristön signaaleja negatiivisemmin (nk. negatiivinen kognitiivinen vinouma). Välttämättä aina tiettyä käyttäytymistä ei pystytä spesifisti osoittamaan liittyväksi tiettyyn vaivaan, joten siksi aikainen puuttuminen oireisiin, eläinlääkärin huolellinen tarkastus ja tarvittavan hoidon suunnittelu ovat tärkeää koiran auttamiseksi. Tällöin voidaan selvittää milloin ongelmallisen käyttäytymisen takana on kipua ja milloin jotain muuta.

Mistä sinä tunnistat lemmikkisi muutokset?

Kaikille avoin artikkeli luettavissa linkin takaa: https://www.mdpi.com/2076-2615/10/2/318/htm

Mills DS, Demontigny-Bédard I, Gruen M, Klinck MP, McPeake KJ, Barcelos AM, Hewison L, Van Haevermaet H, Denenberg S, Hauser H, Koch C, Ballantyne K, Wilson C, Mathkari CV, Pounder J, Garcia E, Darder P, Fatjó J, Levine E. Pain and Problem Behavior in Cats and Dogs. Animals. 2020; 10(2):318.